banner 468x60

Kigelia Africana

banner 468x60

Khasiat Kigelia Africana

tanaman-kigelia-africana

Kigelia Africana adalah genus tumbuhan berbunga dalam keluarga Bignoniaceae. Genus ini terdiri hanya atas satu spesies, yaitu Kigelia Africana, yang tumbuh di seluruh area tropis Afrika dari Eritrea dan Chad selatan ke utara Afrika Selatan, dan barat dari Senegal dan Namibia. Nama genus ini berasal dari nama Mozambik ‘Bantu’, kigelia keia, sedangkan nama umumnya Sausage Tree (Pohon Sosis) yang mengacu pada buahnya yang panjang dan sepintas mirip dengan sosis. Sedangkan nama dalam bahasa Afrikanya adalah Worsboom, yang juga berarti Pohon Sosis.

Buah ini telah dikenal ratusan tahun silam sebagai bahan aktif yang akan membuat payudara indah dan kencang.

Praktisi pengobatan  tradisional Afrika menggunakan kigelia untuk merawat berbagai penyakit kulit dari jangkitan kulat, bisul, jerawat dan psoriasis, melalui penyakit yang lebih serius, seperti penyakit kista, sifilis dan kanser kulit. Ia juga digunakan secara berkesan untuk berpakaian luka dan kudis.

Pria dan wanita muda juga menggunakannya untuk meningkatkan pertumbuhan alat kelamin dan buah dada mereka masing-masing. Kandungan ini sebagai afrodisiak.

Dan juga digunakan sebagai persediaan topikal kulit, kigelia juga diambil secara dalaman untuk merawat keadaan seperti disentri, kurap, malaria, kencing manis dan radang paru-paru.

buah-kigelia

Penggunaan tradisional kigelia sebagai cara penyembuhan untuk keadaan kulit telah dibuat dalam cram firmax3 dengan teknologi nano. Telah terbukti mendukung  penggunaan ekstrak kigelia untuk merawat kanser.  Kuat bukti menunjukkan bahawa kigelia adalah berkesan dalam rawatan keratosis solar dansarcoma Kaposi, sesuatu yang menyakiti kulit yang berkaitan dengan HIV. Penyelidikan oleh PhytoTrade Africana menyokong  antioksidan dan anti-radang.

Adapun yang terkandung dalam kigelia termasuk norviburtinal, coumarins, iridoids, flavonoid, asid lemak,sterol, glikosida dan napthaquinones. Kesusasteraan saintifik telah menunjukkan aktiviti anti-bakteria dan ekstrak kigelia juga telah menunjukkan mencakup kawasan luka kecil.

Norviburtinal telah menunjukkan tumor mengurangkan aktiviti sitotoksik, manakala steroid dikenali untuk membantu pelbagai keadaan kulit, terutamanya ekzema. Flavonoid mempunyai higroskopik jelas (menarikair dari persekitarannya) dan sifat-sifat kulit.

Sekarang telah ada extrak Kigelia Africana pada Firmax3 dan O2 Max3

produk-affiliat-firmax3serum-o2-max3

banner 468x60

Author: 

    Related Posts